Przegląd linków CC #178
W okresie letnim przegląd tygodniowy zamienił się w dwu, a czasem nawet trzytygodniowy, ale to nie oznacza, że nic się nie dzieje. Wręcz przeciwnie, dzieje się wiele, ale brak czasu by to opisać.
Otwarta Edukacja
1. W ubiegłym tygodniu odbył się zjazd Koalicji Otwartej Edukacji. Największe do tej pory spotkanie koalicji skorzystało z gościny Europejskiego Centrum Solidarności. W grupie ponad 20 organizacji i 50 osób pracowaliśmy nad rekomendacjami koalicji w obszarach nauki, otwartych instytucji kultury oraz otwartych zasobów edukacyjnych. Szczegółowe podsumowania i informacje o planach działania KOED na najbliższy rok pojawią się już niebawem.
2. Ogłoszona została kolejna edycja Tygodnia Otwartej Edukacji (Open Education Week), która odbędzie się na całym świecie w dniach 7-11 marca 2016. My już zaczynamy planowanie! Jak zwykle przygotowania warto śledzić pod tagiem #openeducationwk na mediach społecznościowych.
3. Ruszyły konsultacje trzeciej części Naszego Elementarza, darmowego podręcznika dla drugoklasistów wydawanego przez Min. Edukacji Narodowej. Przypominamy ocenę z perspektywy otwartości zasobów, jaką poprzednim częściom wystawiło Centrum Cyfrowe. Ciekawe jak wypadnie najnowsza edycja.
Otwarta nauka
4. Czy profesjonalni wydawcy naukowi jak Nature, pobierający wysokie opłaty za publikację wyników badań ale promujący również otwarty dostęp do nich spotkają się w swoich oczekiwania co do modelu finansowania z grantodawcami naukowymi? W wywiadzie dla Horizon Magazine redaktor czasopisma Nature, Philip Campbell, odpowiada o kosztach pracy redakcji i błędach naukowców i wydawców.
5. Holendrzy chcą wprowadzić pełen otwarty dostęp do publikacji naukowych swoich naukowców do 2024 roku w modlu tzw. złotej drogi tj. przy finansowaniu publikacji przez grantodawcę lub uniwerstet. Celem jest aby nikt nie ponosił podwójnych kosztów publikacji i dostępu do wyników badań. Porozumieli się już w tej sprawie z większością wydawców poza Elsevierem. W odpowiedzi związek uniwersytetów podjął decyzję o bojkocie wydawcy począwszy od nakłaniania swoich pracowników do rezygnacji ze stanowisk w redakcjach jego czasopism.
6. Tymczasem otwarty dostęp do wyników badań naukowych to nie kwestia ideologiczna, ale bardzo praktyczna. Dzięki otwartemu dostępowi przyspiesza się rozwiązywanie trudnych problemów badawczych z dziedziny medycyny, chemii czy fizyki.
Prawo
8. Alek Trakowski na stronach stowarzyszenia Communia proponuję aby w odpowiedzi na niezwykle trudne i kontrowersyjne próby reformowania dozwolonego użytku w Europie (i w Polsce) zdecydowanie ułatwić życie przynajmniej nauczycielom/kom i ich podopiecznym. Zamiast rozbudowywania trudnych w obsłudze systemów licencji i wyjątków proponuje poszerzenie dozwolonego użytku tak aby cały zakres działań edukacyjnych, niezależnie od tego kto z nich korzysta (szkoła), a po prostu ze względu na cel edukacyjny, przestał być objęty ochroną praw autorskich.
9. Jeśli powyższe dwie informacje wydają Wam się niesamowite to więcej kontekstu nada im krótkie podsumowanie serwisu ArsTechnica ostatnich 300 lat sporów o prawa autorskie, w których za wszelką cenę przemysł próbuje zwalczać prawa użytkowników i użytkowniczek.
Fot. Borys Kozielski, lic. CC BY, Wikimedia Commons