14 czerwca 2015
Przegląd linków CC #177

WAŻNE: Koalicja Otwartej Edukacji zbiera podpisy pod petycją o dozwolonym użytku edukacyjnym. W Sejmie rozpoczęły się prace nad nowelizacją ustawy o prawie autorskim, którą w połowie maja przyjęła Rada Ministrów. Proponowana nowelizacja nie jest korzystna dla instytucji edukacyjnych, instytucji kulturowych (np. bibliotek i muzeów) oraz organizacji pozarządowych realizujących działania edukacyjne – rząd wycofał się ze zmian wspierających organizacje w realizowaniu tych zadań.

Otwarta edukacja

1. Ile kosztuje stworzenie otwartego podręcznika? Tony Bates szacuje, że w warunkach Stanwó Zjednoczonych to koszt ok 80 000 – 130 000 dolarów. Wyliczenia nie biorą się znikąd, Bates opisuje dokładnie proces (koszty pracy, czas) jaki sam poświęcał razem z zesołem na stworzenie podręcznika Teaching in a Digital Age. Świetna lektura dla zawodowych autorów i wydawców chcących podjąć się tworzenia otwartych wydawnictw.

2. Jeśli szukacie więcej argumentów za używaniem otwartych zasobów edukacyjnych to przyda się lektura artykułu o ich zaletach z perspektywy pedagogiki krytycznej w czasopiśmie Hybrid Pedagogy. Gregory Zobel zwraca uwagę na to, że niezależnie od tego czy korzystamy z OZE w tradycyjnej klasi i formalnej edukacji czy do samodzielnego uczenia się, otwarte zasoby przyczyniają się do zmiany całego paradygmatu edukacji i ułatwiają uniezależnianie jej od sztywnych instytucji.

Otwarta nauka

3. To, że internet przyczynił się do rozwoju otwartego dostępu do nauki jak i samego otwierania procesów nauki jak ułatwienie recenzji czy dopuszczenie ludzi spoza świata nauki do badań np. poprzez crowdsourcing, to jasne. Rzadko mówi się jednak to tym, że gdyby nie idee otwartości jakie przyświecały twórcom sieci, Internet nie byłby tym czym jest teraz. Więcej na blogu open science.

4. Badacze na bazie 45 milionów artykułów indeksowanych w Web of Science z lat 1973-2013 analizują koncentrację czasopism naukowych w wydawnictwach Reed-Elsevier, Wiley-Blackwell, Springer oraz Taylor & Francis. Artykuł analizuje jak koncentracja ta zmienia się w czasach cyfrowej dystrybucji i jak czasopisma migrują między dużymi i małymi wydawcami.

5. Uniwersytet New Hempshire ma własne grono amabasadorów otwartych zasobów edukacyjnych, a dla ułatwienia ich pracy zebrał na stronie świetny zestaw najważniejszych linków do treści i prezentacji o OZE, zwłaszcza tych na uczelniach wyższych.

Otwarte zasoby i licencje Creative Commons

6. Creative Commons pracuje nad mobilną aplikacją fotograficzną, która pozwoli połączyć ze sobą osoby potrzebujące danej fotografii (np. do podręcznika czy postu na blogu) z osobami, które mogą zrobić takie zdjęcie lub już je mają i są gotowe udostępnić je na licencji CC BY. Wersja beta gotowa jest już do testowania.

7. Tymczasem francuskie CC pracuje nad rozwiązaniem usprawnienia atrybucji cyfrowej zasobów w oparciu o Blockchain, stosowane w kryptografii rozwiązanie na bazie którego działa wirtualna kryptowaluta Bitcoin. Rozwiązanie możecie zacząć testować na cc.ascribe.io

Prawo

8. W środę, 10 czerwca na sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu (KSP) odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.  Głównym tematem spotkania był dozwolony użytek publiczny, a w szczególności możliwość swobodnego wykorzystania treści w celach edukacyjnych. Więcej we wpisie Katarzyny Rybickiej na blogu Centrum Cyfrowego.

9. W audycji amerykańskiego publicznego radia NPR z kompozytorem Michaelem Giacchino, zdobywcą Oscara za muzykę do filmu animowanego Up, można było usłyszeć jak ogromną rolę dla twórczości artystycznej ma  kopiowanie od poprzedników (którzy kopiowali od swoich poprzedników) oraz dozwolony użytek, zwłaszcza w procesie edukacji. Tym samym wróciliśmy do pierwszego linku i jeszcze raz zachęcamy Was do podpisania petycji na rzecz dozwolonego użytku edukacyjnego w Polsce.

Zobacz też