Przegląd linków CC #143
Otwarta edukacja
1. David Willey rozwija zaproponowaną przez siebie definicję otwartości i porządkuje problemy otwartej edukacji takie jak niekompatybilność projektów z racji na różnice w licencjach jak i w złych standardach technicznych.
2. Clint Lalonde pisze o i zachęca do tworzenia osobistych historiach opowiadanych przez nauczycieli i edukatorów na temat wykorzystywania i tworzenia przez nich otwartych zasobów edukacyjnych. Zbiór takich historii prowadzi.
3. Czy rynek zasobów edukacyjnych, na którym co raz większą rolę pełnią otwarte zasoby edukacyjne można nazwać niesfornym? Na łamach edsurge trochę konstruktywnej krytyki zarówno OZE jak i płatnych, zamkniętych zasobów i tego realizują swoje zdania i jakie nowe problemy generują.
4. Otwarte zasoby miały być rewolucją w edukacji, ale jej skalę powstrzymują rozwiązania pośrednie, ewolucyjne, takie jak MOOC (Massive Open Online Course). Takie wnioski ze swoich badań opinii o OZE i MOOC wysnuwa Ishan Abeywardena.
5. Wydawca otwartych podręczników akademickich OpenStax przeprowadził razem z OER Research Hub badania swoich użytkowników i tego jak i do czego używają otwartych zasobów edukacyjnych. Najważniejsze wyniki w infografice.
Otwarta kultura
6. Rijksmuseum od czasu, kiedy postanowiło udostępnić w domenie publicznej ogromną kolekcję swoich cyfrowych zasbów i uczyniło z tego element swojej cyfrowej startegii stało sie jednym z najlepszych przykładów dla innyhc instytcuji. Europeana postanowiła dokładnie opisać ten przypadek (skrót możecie przeczytać na blogu Creative Commons).
Otwarta nauka
7. ICM opublikowało raport “Otwarta Nauka w Polsce. Diagnoza”. Zamierzeniem autorów była przekrojowa analiza tematów związanych z wdrażaniem otwartych modeli komunikacji naukowej w Polsce.
8. Horizon 2020, siedmioletni europejski program finansowania badań, który wprowadza wymóg wymóg otwartego upowszechniania wyników badań w Internecie i uruchamia pilotaż związany z upowszechnianiem surowych danych badawczych. W ramach programu na wsparcie dla innowacji przeznaczone zostanie 80 mld Euro. Więcej o wymograch grantowych dotyczących otwartości przeczytać można w serwisie uwolnijnaukę.pl.
9. The Guardian opublikował tekst podsumowujący prace nad wdrożeniem otwartego dostępu w UK. Opublikowany w zeszłym roku przez rządową Research Council UK dokument policy wspiera rozwój złotego modelu, jednak ostateczny wybór pozostawia naukowcom. Równolegle odpowiedzialna za przydział finansowania jednostkom naukowym, podległa ministrowi nauki, rada ogłosiła że ewaluacja ośrodków badawczych będzie opierała się na publikacjach zgromadzonych w repozytoriach instytucjonalnych
10. Right to Research Coalition ogłasza konkurs grantowy “Generation Open” na organizację wydarzeń w ramach tegorocznego Open Acces Week.
11. Na 700 opublikowanych artykułów w czasopiśmie naukowym Nature Communications, 130 dostępnych w otwartym dostępie było dwukrotnie częściej czytane niż te dostępne wyłącznie przez subskrypcję, na 2000 artykułów z okresu dwóch latach średnia cytowania otwartcie dostępnych to 11 (w porównaniu z 7 dla artykułów zamkniętych). Cały raport można przeczytać tutaj , a surowe dane znajdziemy w serwisie Figshare.
Otwarte zasoby
12. Z zasobami z domeny publicznej dzieją się naprawdę dziwne, świetne rzeczy np. na kickstarterze trwa kampania by przywrócić do życia bohaterów komiksów z złotej ery komiksu, których przygody i wizerunek przeszły już do domeny publicznej za pomocą tzw. action figures.
Otwarte oprogramowanie
13. Linux Foundation otworzyła na platofremie edX swój oficjalny, otwarty krus „Wprowadzenie do linuksa”
Prawo
15. W ubiegłym tygodniu Komisja Europejska opublikowała raport z odpowiedzi na konsultacje publiczne w reformy prawa autorskich w UE. 11.000 odpowiedzi, które Komisja otrzymała w odpowiedzi na publicznej konsultacje zostało przedstawionych w raporcie dość nierówno, mimo mniejszej ilości odpowiedzi od twórców i ich przedstawicieli zostało poświęconym in znacznie więcej uwagi niż odpowiedziom użytkowników. Dokładną analizę raportu przygotował Paul Keller ze stow. Communia.