Przegląd linków CC #124
1. Znamy wreszcie wyniki największego jak dotąd (2 lata, 20 szkół, ponad 70 nauczycieli i 2000 uczniów) badania wykorzystania Akademii Khana w szkołach przeprowadzonego przez SRI international. Problemem dla badaczy okazały się zmiany wprowadzane w platformie (poza filmami Akademia oferuje rozwiązanie do prowadzenia ćwiczeń i śledzące postępy uczniów).
2. Pisaliśmy już nieraz o „open-washing” czyli procesie nazywania otwartymi projektów, które wcale nie otwierają prawnie dostępu do swoich treści (na czele tego stoi większość tzw. MOOC’ów). Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej jak ten proces wygląda w przypadku udostępniania danych zajrzyjcie na blog Open Knowledge Fundation.
3. Siomon Grant z projektu CETIS pisze tym dlaczego poza otwartymi zasobami i praktykami edukacyjnymi potrzebujemy również otwartych standardów, podstaw programowych oraz wskaźników ewaluacyjnych w edukacji.
4. Z okazji Tygodnia Otwartej Edukacji Marcin Wilkowski pisze o otwartych zasobach edukacyjnych w nauczaniu historii, a Damian Muszyński na NaTemat.pl dlaczego potrzebujemy otwartych zasobów. Dobrze przy tej okazji poczytać też trochę konstruktywnej krytyki jak od Sheili MacNeill, która broni praktyk i instytucji nie otwierających się w ekspresowym tempie, a próbujących za to lepiej zrozumieć jak otwartość zasobów może na nie wpłynąć zanim podejmą decyzje.
5. Getty Images wywołało spore poruszenie udostępnieniem dużej części zdjęć do darmowego embedowania, ale po pierwszej krytyce, że dla użytkowników lepsze i bezpieczniejsze okazałoby się gdyby były dostępne na licencjach Creative Commons, Electronic Froniter Foundation dorzuciało jeszcze analizę problemu śledzenia użytkowników przez mechanizm emebdowania zdjęć.
6. W reakcji na rozwiązanie Getty Images warto zwrócić uwagę, że od dawna istnieje wiele rozwiązań ( powstają nowe jak WP Inject) które ułatwiają blogerom dodawania zdjęć na licencjach Creative Commons do popularnych platform blogowych.
7. Amerykański Departament Stanu ogłosił kontunuację rozpoczętego w ubiegłym roku programu OpenBook wspierającego tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych na Bliskim Wschodzie i północenej Afryce. Program będzie teraz również stypendia dla ekspertów zajmujących się OZE.
8. David Wiley, który po raz kolejny otrzymał wsparcie od Fundacji Shuttleworth pisze o rozwijaniu kolejnych produktów, które mają ułatwiać korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych np. za pomocą WordPressa. Po serii odpowiedzi i komentarzy Willey również rozwija i wyjaśnia na swoim blogu pomysł rozszerzenia definicji otwartych zasobów edukacyjnych o prawa do posiadania, o której już pisaliśmy tydzień temu.
9. CK-12 fundacja i projekt darmowych podręczników na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie nikomercyjne, po ostatnich głębokich zmianach serwisu i nowych partnerstwach (m.in. z Google i NASA) ogłosiła najnowsze, z Microsoftem, który oferuje teraz wersję offline CK-12 jako program, który umożliwia również nauczycielom elastyczne przygotowywanie kursów i testów.