23 marca 2014
Przegląd linków CC #125

CC_open_education1. Jeśli oglądaliście serial The Wire zapewne pamiętacie scenę, w której młody nauczyciel z  Baltimore odkrywa zupełnie dobre podręczniki w piwnicy szkoły, przechowywane tylko dlatego że co roku trzeba kupić nowe. W Polsce dyskutuje się (nadal niewiele, to powoli coś się zmienia. Po kilku miesiącach kontrowersji i problemów w sobotę weszła w życie ustawa o tzw. darmowym podręczniku.

2. W USA głównym problemem są zaś koszty podręczników akademickich, którym próbuje zaradzić dwója senatorów. O tym jak mogą to naprawić otwarte epodręczniki przeczytacie w artykule z Baltimore Sun o Uniwersytecie Maryland, który wdraża pilotaż programu otwartych podręczników dla studentów (mają przynieść oszczędności 130,000 USD dla 1100 studentów) oraz Uniwersytetu Baltimore, który rozpoczyna otwarte kursy online.

3. Na blogu Boundless możecie zaś przeczytać praktyczne porady o tym jak korzystać z otwartych zasobów edukacyjnych w klasie czy sali wykładowej (dostępne jest również wideo z webinarium na ten temat, niestety tylko na Facbook’u)

4. edX w partnerstwie z GEMS education ogłosił, że w przyszłym roku chce rozpocząć oferowanie kursów w modelu MOOC (Massive open online course ) dla uczniów tzw. k12 czyli od szkoły podstawowej po liceum.

5. Władze trzech kanadyjskich prowincji (British Columbia, Alberta, and Saskatchewan) podpisały memorandum porozumienia, na mocy którego mają wspierać się w wymianie najlepszych praktyk oraz w tworzeniu otwartych zasobów edukacyjnych.

6. Choć po angielsku to polecamy kurs dla nauczycieli/ek o prawie autorskim i otwartych zasobach o sensacyjnym (lecz często prawdziwym) tytule „Copyright crash course” od Texas University of Libraries.

7. Dobrym dodatkiem do tego będzie kolejny ciekawy przegląd źródeł zdjęć do darmowego wykorzystania, tym razem od Dustina W. Stout’a. Jak zawsze w takim przypadku większość adresów to źródła zdjęć na licencjach Creative Commons.

8. Cenimy sobie dobre przeglądy i artykuły tłumaczące podstawy dlatego polecamy również ten „brief” od Open Society Foundation o Open Access (otwarty dostęp) i korzyściach jakie płyną z niego nie tylko dla naukowców.

9. Co jest źródłem rosnącego zjawiska plagiatów na uczelniach wyższych? Podczas konferencji College Composition and Communication naukowcy próbowali przeformułować ten problem z etycznego na systemowy i jakościowy. Co raz większa ilość wykładowców postrzega plagiat jako akt nieuświadomiony i wynikający z systemowego ułatwiania go na różnych poziomach edukacji.

Zobacz też