9 February 2014
Przegląd linków CC #119

książki1. Komisja Europejska i Startup Europe uruchamia konkurs na aplikacje, usługi i serwisy internetowe, które będą wspierać nowoczesną edukację w Europie. OpenEducation Challenge ma formę inkubatora dla start-upów, z których 10 najlepszych otrzyma możliwość pracy przez 12 tygodni w inkubatorach w trzech miastach w Europie oraz finansowanie początkowe wysokości 20 000 euro.

2. Spore zmiany w resorcie edukacji oraz Ośrodku Rozwoju Edukacji dotyczące projektu epodręczniki Cyfrowej Szkoły oraz nowego projektu jednego podręcznika dla pierwszych klas. Wiceminister edukacji odpowiedzialną za te projekty została Ewa Dudek, a na stanowisku koordynatora epodręczników Krzysztofa Wojewodzica zastąpiła dr. inż. Marlena Plebańska.

3. Dlaczego warto pisać otwarte podręczniki i jakie płyną z tego korzyści dla autorów opisuje na swoim blogu Tony Bates.

4. Na blogu Otwarta Nauka możecie przeczytać wywiad z prof. Włodzimierzem Boleckim, wiceprezesem Fundacji na rzecz Nauki Polskiej na tenat roli otwartego dostępu w rozwoju polskiej (i nie tylko) nauki.

5. Zawodowy fotograf Jonathan Worth, wykładowca Royal Society of Arts and Commerce opoiwada Boing Boing jak korzystać z materiałów na licencjach CC w nauczaniu fotografii oraz o tym jak prowadził otwarty kurs fotografii dla 35 000 osób w sieci.

6. Na stronie Polski Cyfrowej Równych Szans możecie znaleźć zasoby edukacyjne z dwóch szkoleń o otwartych zasobach w sieci oraz o cyfrowych zasobach dziedzictwa i kultury. Oba zrelizowane we współpracy z Centrum Cyfrowym.

7. Open Ideas to ciekawa teoria, która próbuje eksplorować otwartość w edukacji na innych poziomach niż tylko zasoby edukacyjne czy dobre praktyki. Zakłada “otwarte licencjonowanie” pomysłów i usprawnianie dzięki temu dzielenia się nimi i współpracę nad projektami edukacyjnymi zamiast tworzenia wielu podobnych.

8. Honda eksperymentuje z projektowaniem samochodów przez użytkowników i oferuje w sieci aplikację do modelowanie 3D prototypów, wzory wygenereowane za jej pomocą dostępne są podrania (i np. druku 3D) na licencji CC BY-NC.

9. Dlaczego gry komputerowe również powinny przechodzić do domeny publicznej na łamach RockPaperShutgun.com pisze Jhon Walker.

Zobacz też