20 października 2013
Przegląd linków CC #105

1. Dziennik Internautów podsumowuje kolejną „aferę” wywołaną przez próbę dochodzenia przez organizację zbiorowego zarządzania (w tym wypadku ZPAV) pieniędzy od radia używającego wyłącznie materiałów na wolnych licencjach (Rada Wolne Media). W wyniku interwencji Radia i CC Polska u dyrekcji ZPAV udało się uzyskać odpowiedź dyrektora ZPAV, który pisze że związek szanuje licencje CC. Sprawa RWM i firmy w której kontroler podważał rzekomo działanie licencji CC opisana na łamach DI pokazuje nierozwiązany problem częstych różnić między stanowiskami central OZZ-tów a działanimi ich kontrolerów.

2. Centrum Cyfrowe w ramach swojego projektu Spółdzielnia Wiedza zaczyna publikować krótkie animowane materiały wideo o prawie autorskim, zaczęli od wyjaśnienia licencji Creative Commons.

3. CERN, otwarty na wielu poziomach (choćby oprogramowania) zaczął publikować swoje zdjęcia na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach.
CERN Large Hadron Collider

4. David Willey na swoim blogu pisze o jakości otwartych zasobów edukacyjnych, jak ją kształtować i jak jej nie mylić z różnymi modelami tworzenia zasobów wiedzy i edukacji.

5. Fundacja „20 Million Minds” we współpracy z firmą Inkling tworzącą zaawansowane i rozbudowane multimedialne podręczniki na wiele platform opublikuje dwa otwarte podręczniki z wydawnictwa OpenStax: Wprowadzenie do socjologii i podstawy Fizyki.

6. Firma Educase opublikowała wyniki swojej corocznej ankiety ( w tym roku z ponad 113 000 odpowiedzi) dla studentów o wykorzystaniu nowych technologii (PDF). Wśród wyników: aż 71% studentów skorzystało otwartych zasobów edukacyjnych.

7. Dla Tych czytelników co lubią dogłębne analizy: artykuł naukowy aut. Terumi Miyazoe pt. Interaction Equivalency in an OER, MOOCS and Informal Learning Era rozważający relacje między otwartymi zasobami, otwartymi kursami i edukacją nieformalną z perspektywy możliwości zastępowanie w niektórych przypadkach przez nie tradycyjnych modeli przy zachowaniu wysokiej jakości nauczania.

8. 30 października o 3:00 (czasu EST) Community College Consortium for Open Educational Resources (CCCOER) zaprasza na webinarium na temat wdrażania i zrównoważonych modeli adaptacji otwartych e-podręczników.

9. W rozpoczynającym się właśnie tygodniu Otwartej Nauki (Open Access Week) polecamy nie tylko wszystkie wydarzenia i premiera ale też lektury np. z bloga London School of Economics Impact od Social Sciences o tym jak w open access mają się prawa licencje Creative Commons do praw moralnych autorów i jak kontekście tego często źle rozumiane są klauzule NC (Użycie niekomercyjne) i ND (Bez utworów zależnych).

Zdjęcie aut. Maximilien Brice/CERN, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 

Zobacz też