20 stycznia 2013
Przegląd linków CC #69

1. 10 stycznia w Gazecie Wyborczej odbyła się debata o e-podręcznikach i programie Cyfrowa Szkoła, relacje na łamach Gazety i Co nas uwiera, a tutaj prezentacja Kamila Śliwowskiego o rekomendacjach Banku Światowego i Koalicji Otwartej Edukacji dot. e-podręczników.

2. U.S. News opisuje co raz silniejszy trend otwierania podręczników i zasobów edukacyjnych w USA, gdzie podobnie do Polski wiąże się to z dyskusją publicznym finansowaniu edukacji i zasobów w efektywny sposób.

3. W sieci rozpoczęła się mała burza wokół wykorzystania bez zgody autora utworu w coverze przygotowanym dla popularnego serialu telewizyjnego Glee. Autor Jonathan Coulton jest znanym muzykiem publikującym na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa – Na Warunkach Niekomercyjnych, ale utwór który wykorzystano to cover, do którego Jonathan wykupił osobną licencję.

4.  Artykuł przedstawiająye wnioski z badań postrzegania jakości i efektywności kosztowej korzystania z otwartych podręczników przeprowadzony wśród amerykańskich studentów.

5. Ekspert Banku Światowego ds. nowych technologii w edukacji Michael Trucano w gościnnym artykule dla WiredAcademic pisze o monitoringu powstawania i wykorzystywania Otwartych Zasobów Edukacyjnych na świecie.

6. Najnowszy numer czasopisma naukowego Open Praxis poświęcony jest otwartej edukacji w szkolnictwie wyższym, znajdziemy w nim m.in. artykuł rekonstruujący historię otwartości w edukacji.

7. Do Koalicji Otwartej Edukacji dołączyła nowa organizacja, Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab”.

8. Naukowy wydawniczy gigant Elsevir zamierza kupić za ponad 100 milionów dolarów platoformę społecznościową i oprogramowanie Mendeley żeby wesprzeć się w zakresie otwwartych danych naukowych…

9. Najbogatszy człowiek na świecie Carlos Slim postanowił poprzez swoją fundację wepsrzeć Akademię Khana i sfinasuje tłumaczenie jej zasobów na język hiszpański oraz dodatkowe działanie w Meksyku.

Zdjęcie aut. Little Yiye na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa

Zobacz też