13 kwietnia 2015
Przegląd linków CC #172

Otwarta edukacja

The Open Education Licensing Project to projekt kilku australijskich uniwersytetów oraz australijskiego rządu na rzecz badania i rozwiązywania problemów uczelni wyższych z zakresu prawa autorskiego oraz stosowania otwartych licencji do tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych czy udostępniania treści naukowych. Celami projektu jest nie tylko ułatwianie tworzenia i udostępniania OZE, ale również podniesienia konkurencyjności australijskich uczelni.

Ośrodek Rozwoju Edukacji udostępnia otwarty kurs e-learningowy projektu e-podręczników Cyfrowej Szkoły, w ramach którego można przejść moduły na temat otwartych zasobów edukacyjnych, cyfrowej dydaktyki.

Otwarta nauka

Pamiętacie OLE (Otwartą licencję edukacyjną)? Pomysł Instytutu Książki i Biblioteki narodowej na pseudo-otwartą (ograniczoną w zasadzie do dozwolonego użytku, tylko krajową) licencję, który na szczęście się nie przyjął w Polsce pojawił się teraz w Wielkiej Brytanii. W tej części dramatu o nazwie UKIP Licence chodzi o licencję dla publicznie finansowanych wyników badań naukowych, które trafiały by do otwartego dostępu wyłącznie z licencją krajową dla użycia w Wielkiej Brytanii.

Centrum Cyfrowe zaprasza na szkolenie z open access dla bibliotekarzy i bibliotekarek w Gdańsku. Szkolenie odbędzie się w Bibliotece Głównej Politechniki Gdańskiej w ramach Tygodnia Bibliotek 2015, 8 maja (piątek) o godz. 10:30.

Otwarte zasoby

The Plum Garden at Kameido Shrine_Hiroshige (I)_Utagawa_Uoya Eikichi_1857

Rijksmusuem udostępniło już łącznie ponad 210 000 eksponatów w sieci, w większości są to utwory należące już do domeny publicznej. Od kiedy muzeum podjęło decyzję o otwartym udostępnianiu, z prawami do ponownego wykorzystania, ich cyfrowa kolekcja powiększyła się dwukrotnie.

Jeśli planujecie otworzyć dostęp do swojej książki (niekoniecznie naukowej), której nakład się wyczerpał lub której chcecie dać drugie życie w sieci, możecie mieć problem z ustaleniem i uporządkowaniem kwestii prawnych z wydawcą czy innym podmiotem, który brał udział w jej wydaniu (np. uczelnią). Może w tym pomóc (choć skupiona na amerykańskim prawie) publikacja od Authors Alliance pt. Understanding Rights Reversion: When, Why, & How to Regain Copyright and Make Your Book More Available.

The Internet Archive oraz Digital Public Library of America (DPLA) ogłosiły współpracę, dzięki której treści archiwizowane przez IA będą dostępne w amerykańskiej bibliotece cyfrowej integrującej zasoby cyfrowe z lokalnych i tematycznych bibliotek i archiwów cyfrowych.

Prawo

Global Network of Internet and Society Research Centers opracowało bardzo szczegółową analizę Creative Commons jako jednej z niewielu skutecznie spopularyzowanych organizacji i ruchu działającego na rzecz standaryzacji i wspierania zrównoważonych rozwiązań prawno-autorskich dla cyfrowego obiegu treści. Jeśli interesują was bardziej naukowe analizy działania CC to polecemy.

Trwają prace nad trzema rządowymi projektami zmian w Prawie autorskim, jeden trafi niebawem do sejmu, dwa pozostałe są jeszcze opracowywane. Dyr. Karol Kościński z MKiDN zapowiada PAP, że wszystkie trzy mają być uchwalone do końca tej kadencji.

Ilustracja: The Plum Garden at Kameido Shrine, Hiroshige (I) , Utagawa, Uoya Eikichi, 1857

Zobacz też