Przegląd linków CC #167
1. Nowojorska MoMA, jedno z najważniejszych muzeów sztuki współczesnej zorganizowała wystawę This Is For Everyone poświęconą projektom i przedmiotom otwartym do wykorzystywania dla wszystkich, dla wspólnego dobra. Do taki zaliczyła np. otwartą platformę Arduino, projekty mebli czy sama idea licencji Creative Commons. Jeśli jesteście przypadkiem w Nowym Jorku nie przegapcie tej okazji i koniecznie zróbcie i prześlijcie nam zdjęcia :)
Otwarta edukacja
2. Wysokie koszty podręczników akademickich i alternatywa w postacie otwartych e-podręczników to USA jeden z najważniejszych wątków debat o edukacji. Ostatnio napisał o nim New York Times, który wylicza nie tylko oszczędności jakie już teraz robią uczelnie i studenci, ale również o rosnącym ruchu obu tych grup aktorów, którzy nie czekają na rozwiązania prawne tylko rozwijają projekty otwartych podręczników we własnym zakresie. Prawo w Stanach również się zmienia zmienia, ale bardzo powoli. W ostatnim tygodniu komisja prawna izby reprezentantów pozwoliła na poprawkę przyszłej ustawy, która mogłaby pozwolić na publiczne finansowanie grantów na podręczniki, nie tylko akademickie ale również dla poziomów K12 (od szkół podstawowych do licealnych).
3. Skąd wiadomo że otwarte podręczniki akademickie przynoszą, i mogą przynieść jeszcze większe, oszczędności? O tym więcej w raporcie kilku stanowych PRIG (Public Interest Research Groups).
Otwarta nauka
4. Czasopismo Society for Neuroscience dało się przekonać piszącym dla niego autorom naukowym aby zmienić politykę publikacji i wprowadzić opcję licencjonowania artykułów na CC BY bez dodatkowych opłat względem innych opcji.
5. Co napędza i motywuje dzielenie się swoimi wynikami i danymi przez naukowców? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć art. „What Drives Academic Data Sharing?” analizujący publikacje na temat otwartych danych w nauce oraz ankiety przeprowadzone wśród naukowców.
6. Otwarta nauka potrzebuje więcej innowacji w tworzeniu instytucji, modeli biznesowych i większej uwagi na zapotrzebowania rynku. Tylko dzięki takiemu nastawieniu otwarta nauka może wykorzystywać swój potencjał. Henry Chesbrough, autor m.in. „Open Innovation” wyjaśnia dlaczego sama współpraca i publikacja wyników badań w sieci nie przełoży się automatycznie na innowację i nowe odkrycia.
Otwarte zasoby
7. Agencje reklamowe i fotograficzne co raz lepiej radzą sobie z dzieleniem się swoimi zasobami jako formą promocji. Do grona serwisów oferujących całkowicie wolne zasoby (na licencji CC0 czyli w praktyce pozbawione ograniczeń w ponownym wykorzystaniu) dołączyła agencja Leeroy z Montrealu z serwisami Life of Pix i Life of Vids.
8. Rijks Museum i jego Studio nie próżnują w promocji posiadanych przez siebie (i udostępnianych otwarcie w sieci) zasobów. W konkursie na projekty nimi inspirowane (zgłoszenia do 15 marca) można wygrać nawet 10 000 euro.
Prawo autorskie
9. Dlaczego Creative Commons używa najbardziej z liberalnych licencji, uwalniającej zasoby do domeny publicznej, dla treści swoich licencji? Odpowiedź na blogu CC.
Zdjęcie maszyny do pisania z kontrolerem Arduino aut. Mario Klingemann, na licencji CC BY-NC.