Przegląd linków CC #135
Otwarta edukacja i kultura
1. Gazeta Prawna i Gazeta Wyborcza piszą o tym co się dzieje w Cyfrowej Szkole i projekcie e-podręczników (trochę odsuniętych w cień ilością wiadomości na temat darmowego elementarza. W czerwcu PCSS (Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe), które tworzy platformę dla epodręczników ma zaprezentować aplikacje mobilne dla otwartych zasobów Cyfrowej Szkoły.
2. Tymczasem w piątek 30.05 sejm uchwalił nowelę ustawy o oświacie, w ramach której przyjęto że od września 2014 r. pierwszoklasiści będą korzystać z bezpłatnych podręczników, a od 2017 r. wszyscy uczniowie podstawówek i gimnazjów. Odrzucono poprawki mające wprowadzać darmowe podręczniki do szkół ponadgimnazjalnych oraz do przedmiotów nie obowiązkowych: etyki i religii. Pozostaje teraz pilnować szczegółów nowelizacji aby zapewnić tym podręcznikom otwartość. Zainteresowanym szczegółowymi dyskusjami posłów i posłanek na temat darmowego podręcznika polecamy stenogramy.
3. Na blogu Clinta Lalonde, nauczyciela organizującego book-sprinty pisania podręczników szkolnych post i infografika o tym jak przygotować się i co warto przedyskutować w zespole autorów przed organizacją maratonu pisania.
4. Fundacja Saylor.org przygotowała po jednym z popularniejszych otwartych kursów jakie oferowała (na temat inżynierii systemów, przygotowany w partnerstwie z NASA) ciekawą analizę na temat osób uczestniczących w nim. Treść kursu oczywiście dostępna jest nie tylko nadal w sieci dla chętnych, ale również cała jego treść została przekazana do domeny publicznej.
5. Dr. Rory McGreal, z UNESCO i Commonwealth of Learning przygotował serię prostych i krótkich edukacyjnych wideo tłumaczących najważniejsze zagadnienia związane z otwartymi zasobami edukacyjnymi, od licencjonowania, prawa autorskiego, przez technologie mobilne, związek otwartych zasobów z nowymi technologiami, łączenie zasobów…
6. O tydzień (do 6 czerwca) został przedłużony nabór do Open Humanities Awards, organizowanego przez Open Knowledge Foundations konkursu wspierające najciekawsze, innowacyjne projekty wykorzystujące otwarte zasoby, otwarte dane i otwarte oprogramowanie w badaniach i nauczaniu humanistyki.
Nowości na CC i w domenie publicznej
7. Tym razem nie zasób, a proste, alternatywne narzędzie do wyszukiwania grafik z Wikimedia Commons (czyli wyłącznie na wolnych licencjach lub z domeny publicznej) Can We Image.
Otwarta nauka (i otwarte dane)
8. “Czas potraktowa
9. Doroty Bishop na blogu London School of Economics pisze dlaczego otwarte dane (Open Data) są bardzo ważne dla nauki, choć wielu naukowców obawia się publikowania i ew. znalezienie błędów w ich badaniach (korzyść z odnalezienia błędu wydaje się oczywista, ale większości kojarzy się ze wstydem popełnienia i nie zauważenia lub zignorowania).
10. Otwarte dane (zwłaszcza rządowe) to jednak też masa innych problemów. Jed Miller na łamach Guardiana pisze o trudnościach i problemach jakie mogą wyniknąć dla transparentności z operowania co raz większa ilością danych publikowanych w niedostępnych formatach i w nieuporządkowany sposób.
11. Chiny są na szybkiej drodze do masowego wdrożenia otwartego dostępu dla finansowanych publicznie wyników badań. W maju Chińska Akademia Nauk oraz Narodowa Fundacja Nauki ogłosiły, że wszystkie finansowane przez nie badania muszą być dostępne w otwartym dostępie w ciągu roku od publikacji.
Inne wiadomości o otwartości
13. Case aginst sharing to ciekawy artykuł (i krótki komiks) pokazujący jak pojęcie ekonomi daru (czy dzielenia się) w niektórych przypadkach służy tylko lepszemu nazywania nowszych form sprzedaży zasobów jak np. usługi Airbnb i Uber.
Grafika, fragment infografiki Rules of Textbook Development, aut. Clint Lalonde, lic. CC BY 4.0.