12 January 2014
Przegląd linków CC #115

1. Deklaracja premiera RP Donalda Tuska z końca tygodnia o tym że podręczniki dla sześciolatków będą za darmo i zostanie wprowadzony jeden podręcznik dla wszystkich wywołały ogromną dyskusję. Uzasadnieniem dla propozycji jest to że podręczniki są za drogie, a wydawnictwa zawyżają ceny i sprzedają książki wyłącznie w pakietach. Przeciw pomysłowi wypowiedzieli się już wydawcy, inaczej myśli jednak wielu rodziców i nauczycieli. W Gazecie Wyborczej Aleksandra Pezda rozmawiała z wieloletnią nauczycielką pierwszoklasistów, o tym dlaczego praktyki wydawców są dziś szkodliwe i do czego w szkole potrzebne są jeszcze podręczniki. Poza wątkami o udostępnianiu podręczników za darmo i kontrowersyjnej opcji “jednego podręcznika” w wypowiedzi premiera zabrakło informacji o tym czy podręczniki te będą otwarte jak te produkowane w ramach Cyfrowej Szkoły.

2. Na portalu EduNews znajdziecie poradnik o tym jak korzystać w edukacji z niezwykle popularnego serwisu fotograficznego Flickr, który co ważne obsługuje licencje Creative Commons.

3. Centrum Cyfrowe przygotowało infografikę/plakat przedstawiającą podstawy prawa autorskiego (a na nim miejsce, w którym autorzy mogą wybierać licencje CC!).
Prawo autorskie i licencje CC

4. Edukator Medialny uruchomił swój przegląd linków, który polecamy. W drugiem odcinku znajdziecie sporo linków o tematyce otwartościowej. Polecamy obserwować!

5. Jeśli zajmujecie się naukowo lub zawodowo prawem do edukacji i otwartymi zasobami edukacyjnymi możecie do 10 lutego zgłosić wystąpienie naukowe lub warsztat na konferencję  Scope 2014  Changing the Trajectory – Quality for Opening up Education, której jednym z głównych tematów w tym roku będą otwarte zasoby edukacyjne i MOOC (Massive open online course) . Konferencja odbędzie się w dn. 7-9 maja na Krecie (Grecja).

6. Do ważnych podsumowań ubiegłego roku dodajemy post Michel’a Bauwensa o najważniejszych projektach i trendach związanych z ekonomią, ruchami i edukacją w modelu Peer2Peer (P2P). Do najważniejszych rzeczy zaliczył m.in. projekt finansowania społecznego goteo.org silnie wspierający otwartość społecznie finansowanych działań.

7. Jeśli chcecie bardzo krytycznie spojrzeć na ubiegły rok z perspektywy działań na rzecz reformy prawa autorskiego czy otwartości to polecany “coroczny post pełen wątpliwości” od byłego wiceprezesa Creative Commons Mike’a Linksvayer’a.

8. Dwie wiadomości z centrali Creative Commons: przegląd projektów Policy prowadzonych przez CC czyli Open Policy Network and Institute for Open Leadership oraz poszukiwany/poszukiwana webdeveloper/administrator/ka systemów.

9. Zainteresowanych techniczną wiedzą o tym jak powstają epodręczniki czy jak projektuje się platformy dla ich publikacji kierujemy na blog Clinta Lalonde, który opisuje i rozrysował diagram techniczny projektowania platformy dla otwartych epodręczników projektu open.bccampus.ca

10. Jeszcze bardziej niszowe i techniczne (ale z pewności znajdzie się czytelnik lub czytelniczka tym zainteresowana) jest zestawienie i analiza używania różnych licencji dla zestawów danych z Global Biodiversity Information Facility. 96% nie używa żadnej licencji co niesamowicie utrudnia ich ponowne użycie, dlatego serwis hostujący otwarte dane m.in. naukowe używa licencji CC.

Zobacz też