1 grudnia 2013
Przegląd linków CC #111

1. Historia w sieci to nowy serwis o wartościowych ( i w dużej mierze otwartych) zasobach edukacyjnych do nauki historii prowadzony przez Marcina Wilkowskiego, już teraz znajdziecie tam kilka tysięcy linków.

historia w sieci

2. Na stronie projektu DISCO o tym jak otwarte zasoby edukacyjne, a w szczególności podręczniki zmieniają amerykański rynek wydawniczy i system edukacji, w kontekście propozycji nowej legislacji o obniżaniu kosztów edukacji zaproponowanej kilka tygodni temu w USA.

3.  Obywatele Nauki, Instytut Systemów i Biblioteka Otwartej Nauki Centrum Cyfrowego organizują 5 grudnia 2013 roku debatę poświęconą otwartości danych (naukowych i nie tylko). To kolejne spotkanie z cyklu otwartych debat o nauce, organizowanych przez Obywateli Nauki (którzy to w ostatnim tygodniu dołączyli do Koalicji Otwartej Edukacji).

4. Mike Linksvayer, były wicedyrektor światowego Creative Commonsna swoim blogu recenzuje najnowszą wersję licencji CC 4.0.

5. Warto zajrzeć na blog fundacji Saylor.org i jej projektu otwartych zasobów, gdzie właśnie podsumowano (wideo i prezentacje) występienia z największej konferencji o otwartych zasobach edukacyjnych, która co roku odbywa się w Utah w USA. Saylor prezentował m.in. ambitny plan realizacji całej podstawy programowej dla poziomów K12 (edukacja szkolna, gimnazjalna i ponadgimnazjalna) za pomocą OZE.

6. Audrey Wattersa zaś na swoum blogu jak co roku pisze podsumowania najważniejszych wątków i trendów w edukacji, w 4 części podsumowań pisze o MOOC-ach czyli Massive open online course.

7. Dan Cohen, dyrektor Digital Public Library of America na blogu pisze o tym jak ważne i dlaczego (nie tylko prawnie i technicznie, ale również społecznie) jest publikowanie metadanych bibliotecznych na wolnych licencjach (CC0 i CC BY w ich wypadku).

8. Dobrym uzupłnieniem tego podsumowania jest również wpis na blogu Clinta Lalonde, który przypomina o tym dlaczego Coursera i Udacity, najpopularniejsze MOOC-i nie sa otwartymi zasobami edukacyjnymi i nie są tym samy co Open CourseWare Consortium.

9. Na koniec „Z pamiętnika konsumenta polskiej kultury” na blogu projektu badawczego iPiracy czyli historia tego jak trudno znaleźć legalne treści, na które jest zapotrzebowanie.

 

Zobacz też