18 grudnia 2013
Przegląd CC #113

1. Cyfrowa Biblioteka Wolne Lektury zaprezentowała swój najnowszy moduł czyli obrazy. Będące już w domenie publicznej pochodzą z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.

2. W poniedziałek w Warszawie (i w sieci) miała miejsce premiera najnowszego raportu Centrum Cyfrowego na temat kompetencji prawno-autorskich polaków. Badania prowadzone przez ostatnie dwa lata pokazały jak wiele jest różnić między wiedzą, postrzeganiem i przestrzeganiem prawa autorskiego. Raport dostępny jest jako PDF, skrótowy mash-up, można pobrać również wszystkie dane zebrane przez badaczy.

Prawo autorskie w czasach zmiany

3. W przeglądzie najważniejszych trendów roku, blogerka Audrey Watters poświęciła specjalne miejsce „otwartości” w którym podzieliła najważniejsze wydarzenia i wiadomości na zwycięstwa „otwartości”, openwashing czyli rzeczy które wykorzystują termin otwartość bez faktycznej otwartości zasobów oraz starty jakie poniósł ruch w tym roku. http://hackeducation.com/2013/12/16/top-ed-tech-trends-2013-open/

4. HarvardX i Berkman Center for Internet and Society oferują nowy kurs w modelu MOOC (Massive open online course) wart polecenia: dwunasto-tygodniowy kurs CopyrightX o prawie autorskim prowadzony jest pod auspicjami renomowanej Harward Law School

5. Jeśli planujecie kursy, szkolenia, projekty edukacyjne o prawie autorskim i otwartości przeczytajcie koniecznie o doświadczeniach świetnych i popularnych w Australii kursów Copyright4Educators.

6. Zbliża się Dzień Domeny Publicznej, warto zapoznać się z najważniejszymi postaciami, do których prac wygasną prawa autorskie majątkowe z 1 stycznia 2014 r. Public Domain Review przygotował po raz kolejny „klasę 2014”, w której m.in. kompozytor i dyrygent Sergiej Rachmaninoff, wynalazca Nikola Tesla, filozofka Simone Weil, socjolog Franz Oppenheimer.

7. Jak wygląda sytuacja otwartych zasobów edukacyjnych w edukacji ustawicznej dorosłych w Europie? Tony Bates wyciąga na blogu z artykyłów naukowych i raportu JISC najważniejsze informacje.

8. Tymczasem w Norwegii rząd opracowuje swój własny raport na temat MOOC (Massive open online course) i ich roli w edukacji, którym dużą uwagę zwraca na otwarte zasoby edukacyjne, jako jeden z kluczowych elementów napędzających kursy.

 

Zobacz też