7 stycznia 2014
Przegląd linków CC #114

Pan CC aut. Piotr Chuchla, cc by1. Komisja Europejska ogłosiła konsultacje dla proponowanej reformy prawa autorskiego. Formularz składający się z 80 pytań będą jest otwarty do 5 lutego. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało (niestety o znacznie krótszym terminie do 17 stycznia) swoją skrótową ankietę dot. tych konsultacji. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o konsultacjach przeczytajcie dokładny raport Alka Tarkowskiego na ich temat.

2. Centrum Cyfrowe przygotowuje serię podsumowań 2013 roku. Na pierwszy ogień poszła otwartość zasobów edukacji, kultury i nauki. Jeśli nie śledziliście dokładnie cotygodniowych linków tu znajdziecie najważniejsze informacje za cały ubiegły rok.

3. Po podsumowaniu warto zajrzeć do prognoz na kolejny rok: te polecamy od ekspertów nowych technologii w edukacji zebranych przez Chronicle of Higher Education.

4. Muzeum Historii Polski uruchomiło kolejną edycję konkursu grantowego Patriotyzm Jutra. Najnowsza edycja premiuje publikowanie materiałów projektowych na otwartych licencjach.

5. Burzę wokół granic dozwolonego użytku może rozpętać opisana przez Gazetę Prawną historia rodziców z pewnej warszawskiej szkoły, którzy postanowili zamiast kupować kolejne podręczniki kserować je dla swoich dzieci. Pytania które rodzą się w tej sytuacji dotyczą nie tylko prawa, zysku wydawców i oszczędności rodziców, ale również słabnącej roli podręczników w edukacji.

6. Na łamach EdTechTimes możecie przeczytać o strategiach publikowania i dobierania odpowiedniego rozwiązania prawnego np. licencji Creative Commons dla treści w sieci.

7. Emanuel Kulczycki zapowiada na blogu wydanie najlepszej wg. niego książki o otwartej nauce czyli Opening Science pod red. Sönke Bartling i Saschy Friesike . Dlaczego tak uważa dowiecie się na blogu albo na stronie samej książki.

8. Ekonomia i finanse zaczynają domagać się reform w kierunku lepszego uwzględniania dóbr wspólnych i zrównoważonego rozwoju. Miło widzieć, że w propozycjach takich systemów jak „open source finance” licencje Creative Commons są ważnym elementem.

9. Na koniec i na szybko. Dziś o 14:00 możecie wziąć udział w wideokonferencji na temat stosowania licencji Creative Commons w pracy nauczyciela. Konferencje organizuje Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Częstochowie.

Ilustracja: Piotr Chuchla/Centrum Cyfrowe, licencja CC BY.

Zobacz też