22 września 2013
Przegląd linków CC #102

1. Prezes amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Philip Pullman i dyrektorka (CEO) Creative Commons Cathy Casserly debatują na łamach Index on Censorship na temat przyszłości prawa autorskiego.

2. Rada zarządzająca publicznymi koledżami kalifornijskimi wprowadziła wymóg aby kursy, badania, oraz inne prace opłacane przez rząd stanowy były dostępne za darmo dla wszystkich użytkowników na licencji Creative Commons.

3. W zeszłym tygodniu pisaliśmy o nowo powstałym Open Education Alliance, które wywołało sporą dyskusję na temat „prania” terminu otwartość przez nie otwarte projekty. Kolejny głos zabrał Saylor.org, na którego blogu krótka historia MOOC-ów (Massive Open Online Courses) i ich zastrzeżenia wobec małej otwartości projektów zaangażowanych w Open Ed Alliance.

4. Kolejna nowa koalicja powstała w ostatnich tygodniach: Open Access Toolset Alliance zrzesza instytucje i ekspertów na rzecz wspierania ogólnodostępnych narzędzi do publikowania tekstów naukowych w otwartym dostępie.
szkolenie

5. Szykuje się fala nowych konferencji międzynarodowych, których ważną częścią tematyczną będą otwarte zasoby edukacyjne i otwarta edukacja: 24-25.10 w Paryżu The Open and Flexible Higher Education Conference 2013 a 13-14.12 w Brukseli Media and Learning Conference.

6. Cyfrowe podręczniki (i program Cyfrowa Szkoła) nadal wywołują ogromne kontrowersje i debatę. Jednym z głównych wątków jest to jak darmowe podręczniki wpłyną na rynek. O obawach na łamach bloga Spiders Web.

7. Inny kierunek ma  już znacznie dłużej trwająca o tym problemie debata w USA. Times Higher Education podsumowuje to jakie reakcje rynku i nowe projekty powstały właśnie jako odpowiedzi na zbyt drogie podręczniki akademickie.

8. O tym jak wdrożyć wiedzę na temat prawa autorskiego, otwartych zasobów i licencji Creative Commons do pracy zawodowej nauczyciela/nauczycielki w 6 części o rozwoju zawodowym na blogu Teachers Challenge.

Zobacz też