Przegląd linków CC #89
1. W ubiegłym tygodniu miała miejsce premiera opracowanej podczas booksprintu publikacji Wolne licencje w nauce. Instrukcja. Polecamy ją wszystkim szukającym porad jak negocjować umowy wydawnicze oraz dlaczego i jak wydawać prace naukowe na wolnych licjencjach.
2. Wikieducator po raz kolejny oferuje ponad dwu-tygodniowy kurs online (we wrześniu) o otwartym licencjonowaniu w edukacji skierowany do nauczycieli/lek tworzących lub chcących zacząć tworzyć Otwarte Zasoby Edukacyjne.
3. W Polsce zaś można uczyć się m.in z tego świetnego i prostego kursu o prawie autorskim (cały na licencji CC BY) przygotowanego przez Dorota Janczak i Izabelę Rudnicką – nauczycielki konsultantki OEIiZK w Warszawie.
4. 20 czerwca obyła się premiera raportu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców „Rząd usiłuje przejąć rynek wydawniczy”, w którym autorzy sugerują że inwestowanie państwa w Otwarte Zasoby Edukacyjne jest poważnym zagrożeniem dla rynku. Zarzuty były wielokrotnie już odpierane podczas sporów o program Cyfrowa Szkoła. Co ciekawe autorzy cytują również raport OECD z zeszłego roku, który analizował odpowiedzi państw na ankietę o OZE, wyciągając z raportu jedynie informacje na temat Niemiec pomijając całkowicie pozytywną opinię i plany zaangażowania się pozostałych państw w OZE.
5. W kontekście powyższego raportu ciekawy może być przegląd 9 badań i ankiet z badań nad Otwartymi Zasobami Edukacyjnymi, zebrany na blogu Leigh-Anne Perryman.
6. Na szkoleniach z podstaw prawa autorskiego i licencji Creative Commons to jedno z podstawowych ćwiczeń, które może być praktyczne również w szkole: działanie wyszukiwania zaawansowanego i wyszukiwanie obrazów w Google z Creative Commons.
7. Jeśli chodzi o zasoby, serwis o wszelkich nowinkach o sieci Mashable, przedstawia przegląd internetowych „bibliotek” m.in. Internet Archive i Free Music Archive.