Przegląd linków CC #84
1. Jak donosi Rzeczpospolita Piotr Marciuszuk, szef Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki podał się do dymisji w związku z nagłośnieniem procederu wydawców podręczników którzy przekupywali dyrektorów szkół aby decydowali o wyborze ich podręczników. Rzeczpospolita pisze o tym że Marciszuk odmówił wzięcia udziału w przygotowanej przez agncję PR-ową lini obrany wydawców przed Sejmową Komisją Edukacji i potępił praktyki nieuczciwej konkurencji między wydawcami.
2. Krzysztof Wojewodzic, koordynator projekty e-podręczników w Cyfrowej Szkole pisze na swoim blogu o Otwartych Zasobach Edukacyjnych i otwartości oprogramowania i potrzebie poszukiwania nowych modeli biznesowych dla takich rozwiązań.
3. Na rynku aplikacji fotograficznych ciekawa nowość: oferujący łatwe licencjonowanie na Creative Commons zdjęć z Instangram-u lub Twittera Dotspin.
4. Prezydent Obama wydał dekret 9 maja, wymagający od agencji cywilnych do tworzenia i gromadzenia informacji w sposób aby było możliwe publikowanie ich w formacie XML, JSON lub innych otwartych i edytowalnych. Dekret określa również szczegółowo opisane zasady dla zbierania i publikowania otwartych danych: publiczne, dostępne, jasno opisane, dostępne dla ponownego wykorzystania, kompletne, aktualne i ze wskazaniem na sposób zarządzania nimi po upublicznieniu (np. poprzez wskazania instytucji kontaktowej).
5. Podczas obchodów światowego dnia własności intelektualnej organizowanych przez urząd patentowy omówione zostały również licencje Creative Commons, a to dzięki dr Krzysztofowi Siewiczowi. Pełna relacja dostępna tutaj.
6 Paul Stacey na swoim blogu podnosi ciekawy temat efektywności pedagogicznej masowych otwartych kursów online (tzw. MOOC) i zastanawia się czy faktycznie wnoszą (poza dostępnością i technologicznymi rozwiązaniami) innowację w proces nauczania.
7. Cyfrowa przyszłość kreatywnej Polski: Ekonomiczny wpływ internetu na sektor kreatywny w Polsce i Europie to tytuł najnowszego raportu agencji konsultingowej Booz&co na zlecenie Google. Raport wskazuje na nieuchronność cyfryzacji sektora kreatywnego, nawet jeśli wynikać będzie wyłącznie z decyzji konsumentów, a nie samych firm. Jednym z podstawowych wyników raportu jest wzrost wydatków w obrębie sektora kreatywnego wzrosły w Polsce o 56 procent od 2001 roku, przy co raz mniejszej gotowości do zapłaty.