Przegląd linków CC # 57
1. Otwarte Zasoby Edukacyjne – perspektywa historyczna (Open Educational Resources – a Historical Perspective) to tytuł opracowania przygotowanego przez Davida Kernohana i Amber Thomas, choć artykuł skupia się na Wielkiej Brytanii i działaniach prawnych dot. projektów edukacyjnych to warto zajrzeć do niego ze względu próbę ukazania starań o otwieranie edukacji w szerszym kontekście niż ostatnia dekada podczas której zdefiniowano OZE.
2. Fundacja Nowoczesna Polska prosi o pomoc w uwolnieniu dzieł Janusza Korczaka do domeny publicznej. Potrzebna jest pomoc w odnalezieniu spadkobierców Janiny Gołębiewskiej. Toczy się sprawa sądowa o ustalenie daty śmierci Korczaka na datę zgodną z prawdą historyczną, czyli sierpień 1942 roku. Obecnie obowiązuje data 9 maja 1946 roku.
3. Amerykański dostawca internetowy AT&T (i kilku kolejnych) według wewnętrznych materiałów, które wyciekły w ostatnich dniach planuje blokować użytkownikom dostęp do niektórych usług i stron z kilkakrotne naruszenie praw autorskich. Odblokowywanie będzie wymagać przejścia specjalnego kursu online na temat naruszeń prawa autorskiego.
4. Jeśli zastanawiacie się publikować i licencjonować dane to poniższe wideo może wam bardzo pomóc. W kilku krokach przedstawione są cechy baz danych, problemy z ich sytuacją prawną oraz rozwiązania w postaci wyboru otwartych licencji stworzonych specjalnie dla danych.
5. W Vancouver (Kanada) startuje jutro konferencja o otwartej edukacji Open Education 2012, w tym roku pod tytułem Beyond Content, Możecie ją śledzić w mediach społecznościowych pod tagiem #opened12
6. Na blogu e-litarate Beth Harris i Steven Zucker rozważają rolę muzeów w przyszłości otwartej edukacji i zasobów edukacyjnych. Harris i Zucker podnoszą co raz lepiej rozpoznawane przez instytucje GLAM (Galleries, Libraries, Archives, and Museums)) choćby takie jak Zachęta, które działają na rzecz uwalniania swoich zasobów (commons) i tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych.