Zrób to sam 2.0
Zrób to sam 2.0 – czyli co robiłby Adam Słodowy gdyby miał dostęp do Internetu
Licencja: CC-BY-SA
Zrób to sam 2.0 to projekt realizowany przez Instytut Kultury Miejskiej w ramach Medialabu Gdańsk, to kompleksowy cykl warsztatów przeznaczonych dla twórców, konstruktorów, artystów, projektantów i wszelkich innych osób zainteresowanych projektowaniem i wytwarzaniem szeroko pojętych rzeczy w oparciu o technologie i model Open Source. Medialab to również nowy sposób na działania z pogranicza kultury, aktywizmu społecznego, edukacji i technologii.
Dlaczego Creative Commons?
Bezpośrednią inspiracją projektu jest słynny, otwarty kurs How to make (almost) anything prowadzony w połowie zeszłej dekady na amerykańskiej uczelni MIT przez profesora Neila Gershenfelda mający na celu wdrożenie “nietechnicznych” twórców, projektantów i artystów w nowoczesne technologie fabrykacji i umożliwienie im samodzielnej realizacji własnego projektu od idei do w pełni funkcjonalnego prototypu. Kursy MIT do dziś dostępne są na licencjach BY-NC-SA, a otwarta możliwość zapisania się na kursy online na MIT wykształciła całe rzesze amatorskich producentów na całym świecie. Do dziś projekty medialabów i fablabów cechują się dużą otwartością nie tylko na ludzi, ale również otwartością projektów, dzięki czemu kolejni twórcy mogą łatwiej uczyć się i produkować nowe projekty. Gdański Medialab chce również produkować projekty Open Source Hardware czyli sprzętu tworzonego na podobnych zasadach co otwarte oprogramowanie.