Przegląd linków CC #31
Kolejny tydzień, kolejne linki, kolejne dobre i złe wiadomości:
1. Choć ACTA zniknęła już pierwszych stron mediów, jej duch wraca w kolejnych ostrzeżeniach infoaktywistów o TPP (Trans-Pacific Partnership), którego analizy możecie znaleźć m.in. w seriwsie infojustice.org który zestawia zapisy dot. prawa autorskiego w ACTA i TPP.
2. UNESCO wydało kolejną książkę o krajowym rozwoju Otwartych Zasobów Edukacyjnych, tym razem w Chinach. Publikacja autorstwa dwóch analityków Chunyan Wang i Guodong Zhao opisuje m.in. problemy prawne i propozycje ich rozwiązań tworzone w ramach Creative Commons Chiny oraz zależności między wykorzystaniem nowych technologii w szkolnictwie a stosowaniem zasobów edukacyjnych dostępnych online.
3. Kolejna publikacja od UNESCO, autorstwa dyrektorki konsorcjum SPARC Dr. Almy Swam „Policy Gudilines for the Development and Promotion of Open Access”. Książka dostępna w formacie PDF.
4. Open Education Collaborative Documentation Project to na razie mały ale niezwykle ciekawy projekt powstały dzięki współpracy Fundacji Hewleett’ów i Berkman Center for Internet&Society na uniwersytecie Harvarda. OE-Doc ma na celu poprawienie dokumentowania działań i definiowania pojęć wokół otwartych zasobów edukacyjnych i wyrósł z poczucia, że artykuły na Wikipedii o OER nie wystarczą wobec rosnącej popularności tego hasła.
5. Grupa wydawnicza Nature opublikowała metadane do ponad 450 000 artykułów i 20 milionów obiektów na licencji CC0. Dane obejmują zbiory od 1869 roku, Nature komentuje swój rosnącym znaczeniem znoszenia jakichkolwiek restrykcji wobec baz danych.
6. Ciekawy fragment kodu, który umożliwia Google Analytics liczenie każdej sytuacji, w której ktoś kopiuje fragmenty tekstu z naszej strony.