12 marca 2012
Przegląd linków CC #27

1. Aleksandra Pezda w zeszłym tygodniu na łamach Gazety Wyborczej donosiła, że w ramach programu Cyfrowa Szkoła powstaną cyfrowe podręczniki na wolnych licencjach. Rząd ma podjąć decyzję o starcie programu jutro, jednak jak czytamy w Rzeczpospolitej istnieje spore ryzyko, że ze względu na zastrzeżenia min. finansów program nie wystartuje w marcu.

2. Dwutygodnik spisał i opublikował zapis debaty „Jakie prawo autorskie po ACTA?” z udziałem pracujących z Creative Commons Polska prawników Heleny Rymar i Krzysztofa Siewicza oraz Michała Komar S(towarzyszenie Autorów ZAIKS)
Jarosława Lipszyca (Fundacja Nowoczesna Polska) i Bogusława Pluty (Związek Producentów Audio Video).

3. Fundacja Nowoczesna Polska uruchomiła konkurs na teksty lub materiały audio/wideo na temat przyszłości prawa autorskiego. Nagroda w konkursie jest crowdfundowana (finansowana ochotniczo), a materiały w jęz. ang i na licencji CC BY-SA można nadsyłać do 15 kwietnia.

4. Marcin Wilkowski na blogu Historia i Media opisuje ostatni biuletyn EBIB poświęcony archiwizacji internetu, w którym możecie przeczytać m.in. o prawnych aspektach archiwizacji z perspektywy bibliotekarzy. Przy okazji będąc już na HiM zajrzyjcie do tekstu „Dlaczego historia potrzebuje piractwa?”.

5. „To inicjatywa mająca zrobić to samo dla odkryć w sieci co Creative Commons dla dzielenia się i multimediami” tak Maria Popova, autorka bloga Brain Pickings określiła Curators Code (Kod Kuratora), program mający służyć lepszemu oznakowywaniu źródeł odkryć internetowych. Kod może wskazywać bezpośrednie odkrycia i oznaczać autorstwo oryginalnej informacji lub pośrednie (in. „via”, „przez”).

6. Massachusetts Institute of Technology, jedna z najlepszych technicznych uczelni świata od 20 lat prowadziła podziemne kursy piractwa… Tak, prawdziwego, starego piractwa. Za ukończenie takich zajęć jak łucznictwo, szermierka, strzelanie z broni palnej i inn. można otrzymać certyfikat pirata ze wszelkimi przywilejami oraz ksywkę np. Słony Pies (Salty Dog).

Zobacz też