Przewodnik po otwartości dla publicznych instytucji kultury
Jak zwiększać dostęp do kultury i wspierać twórczość z wykorzystaniem nowych technologii cyfrowych? Na czym polega filozofia otwartości? Jakie wyzwania stoją przed instytucjami kultury? Między innymi na te pytania odpowiada wspólna publikacja Gdańsk 2016 i Creative Commons Polska. „Otwartość w publicznych instytucjach kultury” to zbiór tekstów poświęconych otwartym modelom prawa autorskiego adresowany bezpośrednio do instytucji kultury.
W publikacji, dostępnej pod pod adresem creativecommons.pl/otwartakultura/ znajdują się między innymi porady prawne, opisy dobrych praktyk, wyjaśnienia zagadnień związanych ze stosowaniem licencji Creative Commons i domeną publiczną. Całość otwiera wywiad z Hanną Wróblewską, dyrektorką „Zachęty” Narodowej Galerii Sztuki. Ta instytucja wprowadza obecnie pionierski program „Otwarta Zachęta”. Publikacja zawiera również przetłumaczone po raz pierwszy na język polski rekomendacje otwartości dla instytucji kultury sformułowane przez międzynarodowe Stowarzyszenie Communia działające na rzecz domeny publicznej.
„Instytucje kultury stoją przed zadaniem szukania nowych formuł działania, w zmienionym pejzażu kultury” – czytamy we wprowadzeniu do publikacji – „Pojawia się pytanie, jak na nowo przyciągać ludzi do instytucji; jak kreować atrakcyjną ofertę; jak komunikować się i udostępniać zbiory w nowych obiegach komunikacji i wymiany treści; czy jak wykorzystywać energię i kompetencje obywateli do współtworzenia i wspierania instytucji”.
„Otwartość w publicznych instytucjach kultury” to pierwszy projekt realizowany w ramach Medialab Gdańsk, nowej inicjatywy Gdańsk 2016 przy współpracy z Koalicją Otwartej Edukacji.
Pobierz publikację w formacie PDF.