Przegląd linków CC #171
1. Tegoroczna koszulka globalnego Creative Commons, której zakupem możecie wesprzeć centralę CC jest dość wyjątkowa. Logo CC na niej to zestaw kilkuset wolnych ikon z jednego z ciekawszych przedsięwzięć biznesowych opartych o wolne treści czyli The Noun Project. O historii logo CC możecie przeczytać w świetnym poście na stronach CC.
Otwarta edukacja
2. W jaki sposób otwarte zasoby edukacyjne wspierają edukacje akademicką? David Willey wnioskując z dostępnych badań opisuje kilka poziomów pozytywnych zmian, twórca Lumen Learning wyróżnił: wymianę zasobów na otwarte, przeorganizowywanie zasobów, analiza i remix zasobów.
4. Stephen Downes na swoim blogu opublikował zapis bardzo ciekawej debaty na temat modeli biznesowych otwartych zasobów edukacyjnych, która odbyła się na konferencji OER2014 między przedstawicielami wydawnictwa firmy OpenStax, firmy Lumen i kilku uniwersyteckich projektów OZE ze Stanów Zjednocznych.
5. Wired stawia w ostatnim numerze tezę, że przyszłość nowoczesnej edukacji będzie płatna bo tylko w ten sposób. porównując edukację do przemysłu gier online, można budować skutecznie zaangażowanie w sieci, a skuteczna edukacja tego wymaga. Autorka artykułu, Mary Cullinane, nie zwraca jednak uwagi zupełnie na otwarte zasoby edukacyjne i takie projekty jak Akademia Khana i bazujące na nich oddolne działania nauczycieli, którzy od lat udowadniają, że darmowa edukacja często jest bardziej efektywna i innowacyjna.
Otwarta nauka
6. Złota droga otwartego dostępu (płacenie za otwarty dostęp tradycyjnym wydawnictwom) w praktyce czyli jak uniwersytety odpowiadają na rosnące koszty publikacji wyników badań? Na blogu London School of Economics ? Stephen Pinfield zwraca uwagę na to, że otwarty dostęp powinien dla uczelni długofalowo oznaczać zmianę myślenia o finansowaniu, tym samym należy dokładnie przyglądać się decyzjom związanym z kosztami różnych modeli otwierania dostępu do wyników badań.
Prawo
8. W piątek Fundacja Nowoczesna Polska wygrała przed sądem w Lublinie sprawę o uznanie daty śmierci Janusza Korczak, a tym samym określenie kiedy jego twórczość przechodzi do domeny publicznej. Sąd uznał, że znając faktyczną datę śmierci, nie można uznawać dłużej umownej ustalonej po wojnie, na bazie której dzieła tego wybitnego pedagoga miałyby zostać uwolnione dopiero z końcem tego roku. Fundacja uruchomiła również zbiórkę na uwolnienie tj. opracowanie i opublikowanie wybranych dzieł Korczaka w serwisie Wolne Lektury.
9. Komisja Europejska zbiera aktualnie opinie na temat prawa autorskiego w edukacji. Za pomocą kwestionariusza online (w jęz. angielskim) każdy może przekazać swoją opinię: http://surveys.ppmi.lt/s/copyright/