Przegląd linków CC #169
Otwarta edukacja
1. W ankiecie przeprowadzonej wśród 3000 nauczycielek i nauczycieli ZNP oceniał darmowy podręcznik przygotowany przez Min. Eduakacji Narodowej „Nasz Elementarz”. Ponad 62% ankietowanych ocenia go dobrze w warstwie merytorycznej, 71% dobrze w wychowawczej. Gorzej oceniana jest. m.in. część matematyczna, a ogólna ocena to trójka. Trochę lepiej, na czwórkę, oceniło elementarz Centrum Cyfrowe, które dokładnie zmierzyło poziom otwartości rządowego podręcznika czyli ilość materiałów na wolnych licencjach i miejsca, w których użyte zamknięte zasoby mogłoby być łatwo zastąpione otwartymi. Obie oceny zwracają uwagę na problemy które wieszczono podręcznikowi, przygotowywanemu w dużym pośpiechu, od samego początku prac nad nim.
2. W ramach projektu LangOER na Akademi im. Jana Długosza w Częstochowie w kwietniu organizowane są bezpłatne szkolenia dla nauczycieli pod tytułem Otwarte zasoby i praktyki. Warsztaty będą dotyczyć pozyskiwania otwartych zasobów, tworzenia i kompilowania własnych materiały np. lekcji opartych o materiał video; korzystania z licencji CC, publikowania własnych OZE. Terminy to 10, 11, 24 i 25 kwietnia. Gorąco polecamy!
3. Kolejny fragment wyników badań nauczycieli i nauczycielek używających otwartych zasobów edukacyjnych prowadzonych przez OER Research Hub. Czy osoby pracuję z OZE zawsze są świadome korzystania z nich? Jeśli tak to jak to zmienić? To pytania które zadają sobie badacze.
4. Co roku portal Consumer Classroom zaprasza młodzież ze szkół ponadpodstawowych z krajów UE do udziału w ogólnoeuropejskim konkursie międzyszkolnym. W tym roku tematem konkursu jest konsumpcja treści cyfrowych. Więcej informacji w portalu Edunews.
5. David Wiley opublikował na swoim blogu notatki do wystąpienia, które wygłosił na temat pękającej bańki rynku podręczników akademickich w USA.
6. Rajiv Jhangiani, profesofr psychologii i promotor otwartej edukacji w jednym z najlepiej rozwijających się projektów akademickich OZE na świecie czyli BCcampus pisze o swoich aktualnych działaniach i planach. Kolejny ważny blog praktyka, który warto śledzić.
Otwarta nauka
7. Komercyjni wydawcy i dostawcy baz czasopism i artykułów naukowych tacy jak Elsevir w swoich płatnych ofertach zamieszczają również artykuły dostępne na licencjach CC, nawet tych zabraniających komercyjnego wykorzystania. Jak będą traktowane tego rodzaju naruszenia licencji i woli autorów zastanawia się na blogu CC Timothy Vollmer.
8. Trzy publiczne agencje badawcze z Kanady przyjęły wspólnie politykę otwartego dostępu do wyników prowadzonych przez siebie badań. Od 1 maja publikacje Canadian Institutes of Health Research, The Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada oraz Social Sciences and Humanities Research Council of Canada będą wydawać swoje prace w modelu #openaccess i z maksymalnie 12 miesięcznym embargiem czasowym od daty wydania w czasopiśmie naukowy.
Otwarte zasoby
9. Uniwersytecka Biblioteka Saksonii (SLUB) w Dreźnie udostępniła ogromną część swojej cyfrowej kolekcji na licencji Creative Commons BY-SA 4.0. SLUB będąca w posiadaniu jednej z najlepszych kolekcji manuskryptów na świecie postanowiła zmienić warunki dostępu do wizerunków dzieł, które posiada (które w większości należą już do domeny publicznej) na zgodne z Open Defintion.
10. Jeśli szukasz prostego narzędzia do łatwego i szybkiego atrybuowania zdjęć do szkolnych prezentacji z pomocą przychodzi Photos for class. Serwis filtrujący zdjęcia dostępne w serwisie Flickr (z wyłączeniem tych oznaczonych jako treści dla dorosłych) i dodający do nich graficzną stopkę z informacją o licencji i autorach.