4 October 2014
Przegląd linków CC #151

Otwarta edukacja

1. Rządowy “Nasz Elementarz” doczekał się pierwszego remiksu od wydawnictwa, które na jego bazie stworzyło darmowy, interaktywny kurs. Tymczasem w prasie pojawiają się informacje o problemach z elementarzem w szkołach, gdzie “wychowawcy klas pierwszych proszą rodziców o zbieranie pieniędzy na dodatkowe książki i ćwiczenia, bo rządowy podręcznik nie wystarcza lub jest źle skonstruowany”. Wydaje się, że wdrożeniu podręcznika przeszkadza bardziej tempo i chaos w jakim się odbyło, a nie sama jakość treści. Tę poza tym zawsze można poprawiać, bo na szczęście dostępny jest na wolnej licencji.

2. Raport holnderkskiego projektu  Open Education Special Interest Group (SURF) o otwartych zasobach edukacyjnych na świecie wprawdzie pomija Polskę, ale w rozdziałach o innych krajach znajdziemy trochę przydatnych informacji o tym jak zmieniają się trendy wokół OZE.

3. O Polsce i programie Cyfrowa Szkoła wspomina za to raport think-tanku komisji europejskiej i New Media Consortium – Horizon 2014 Schools Edition. Publikacja skupia się na najważniejszych technologiach i trendach, które będą miały wpływ na edukację w Unii Europejskiej w najbliższych 5 latach, zaliczają się do nich otwarte zasoby edukacyjne.
NMC Horizon 2014

4. Biały Dom promuje otwarte zasoby edukacyjne jako ważny element rozwiązywania problemu nierówności w dostępie do wiedzy i edukacji na świecie.  Więcej o tej deklaracji, która padła z ust samego prezydenta Obamy na blogu amerykańskiego Creative Commons.

5. Z powyższą deklaracją świetnie współgra tzw. policy brief czyli dokument o zaleceniach dla decydentów na temat wdrażania otwartych zasobów edukacyjnych, a zwłaszcza otwartych podręczników w Stanach Zjednocznych. Przygotowany przez think-tank doradzający bezpośrednio rządowi amerykańskiemu w sprawach edukacji Education Commission of the States dokument opisuje rosnące zainteresowanie kolejnych stanów otwartymi zasobami, które podejmują nie tylko prawne działania wspierające rozwój OZE. Sam brief dostępny w formacie PDF.

6. Tony Bates jest na półmetku pisania swojego, kolejnego otwarte podręcznika i przy tej okazji dzieli się uwagami o technologiach służących pisaniu i publikowaniu, w tym wypadku recenzuje Pressbook i WordPress’a.

Otwarte zasoby

7. Poza nowościami na otwartezasoby.pl (m.in. gra edukacyjna “Zdobywcy internetu”) szczególnie polecamy kurs, który opublikowała Fundacja Nowoczesna Polska do prowadzenia zajęć  z podstaw własności intelektualnej na uczelniach wyższych.  Kurs dostępny jest w wersji online oraz jako podręcznik i gotowa prezentacja dla prowadzących zajęcia.

Otwarta nauka

8. Nature Communications będzie czasopismem open access. To nie tylko pierwsze z czasopism jednej z najważniejszych na świecie grup wydawniczych, ale również silne wsparcie dla wolnych licencji w nauce ponieważ Nature zmienia politykę i będzie używać licencji CC BY jako domyślnej dla nowych artykułów.

9. Tym, którzy o otwartej nauce myślą nie tylko jako prawnych warunkach dostępności i publikacji, ale również jako o modelu współpracy i rozwijania wyników badań przyda się Authorea. To platforma do wspólnego pisania, redagowania artykułów oraz zarządzania wspólnie informacjami, na bazie których są one pisane. Możecie przeczytać dłuższą recenzję usługi na Open Science.

10. Nadchodzący, tegoroczny tydzień otwartego dostępu (Open Access Week, 20-26 października) upłynie tym razem nie tylko pod znakiem promocji OA, ale również walki o dostęp do nauki jako podstawowego prawa, którego realizacja jest nie tylko ograniczana, ale bywa że kryminalizowana jak w wypadku Diego Gomeza, studenta z Kolumbii, któremu grozi do 8 lat więzienia za opublikowanie artykułu, dostępnego wcześniej w zamkniętym repozytorium.

Wolne i otwarte oprogramowanie

11. Otwarte oprogramowanie to nie tylko licencje, wręcz przeciwnie, licencje stanowią albo powinny stanowić najmniejsze zmartwienie twórców i użytkowników, znacznie ważniejszy jest otwarty model tworzenia o czym pisze Jhon Mark na łamach opensource.com.

Zobacz też