Przegląd linków CC #133
1. Creative Commons ma nowego szefa (dokładnie CEO). Został nim Ryan Merkley, wieloletni dyrektor operacyjny w Fundacji Mozilli (stojącej za przeglądarką Firefox). Merkley był tam odopowiedzialny m.in. za ogromne sukcesy w pozyskiwaniu środków na działalność fundacji w akcjach społecznego finansowania. Ryan napisał już na blogu CC o swoich planach.
2.W Gazecie Wyborczej duży wywiad z mec. Heleną Rymar, koordynatorką prawną Creative Commons Polska na temat rzekomego plagiatu w „Naszym elementarzu” czyli otwartym podręczniku dla pierwszoklasistów tworzonym przez Min. Edukacji Narodowej. Więcej (i w otwartym, bezpłatnym dostępie) o tym dlaczego zarzuty te są mocno „podkręcone” na blogu Centrum Cyfrowego.
3. Wspominaliśmy już o mapie wpływu i efektów otwartych zasobów edukacyjnych na świecie. Tzw. OER impact map tworzona jest przez OER Research Hub i prezentuje dane m.in o konkretnych projektach tworzących zasoby, o projektach polityk wspierających lub wymagających otwartości zasobów edukacyjnych na świecie. W ostatnich tygodniach w sieci pojawiły się również zgodnie z planem prototypy map prezentujących w różny sposób skalę działania otwartych zasobów edukacyjnych na świecie finansowane w konkursie Fundacji Hewlett’ów. Więcej o tych mapach możecie przeczytać we wpisie The value of an #OERmap.
4. W Berlinie dyskutują o tym jak wprowadzić otwarte zasoby edukacyjne. Finansowanie podręczników w Niemczech zależne jest od władz lokalnych (landów) dlatego różne regiony mają różne polityki. Na bazie badań zleconych przez Technology Foundation Berlin i współpracy z departamentem edukacji parlamentu Berlina pojawiają się plany jak szybko nadrobić dystans do najbardziej rozwiniętych pod tym względem inicjatyw w innych krajach.
5. Prof. Lu Xiao na łamach bloga London School of Economics przekonuje, że opinie naukowców o Wikipedii mogą się poprawiać jedynie w wyniku ich zaangażowania i włączania Wikipedii do nauczania akademickiego.
6. Aktywistom i aktywistkom na rzecz otwartości zasobów i praw w internecie może przydać się lektura pracy naukowej w Journal of Information Policy na roli i metod procesów rzeczniczych wokół zatrzymania ACTA.
7. W Krakowie w dniach 23-24 października odbędzie się konferencja „The Open and Flexible Higher Education Conference” organizowana w tym roku na Akademii Górniczo-Hutniczej przez European Association of Distance Teaching Universities (EADTU). W tym roku tematem przewodnim będzie: „New Technologies and the future of Teaching and Learning”.