Przegląd linków CC #129
1. Zaczynamy od dwóch ważnych tekstów na edunews: eleMENtarz czyli analiza pierwszej części otwartego podręcznika dla pierwszych klas, o którym pisaliśmy kilka dni temu; ostrzeżenie dla Cyfrowej Szkoły, tym razem ze strony technicznej a nie prawnej czyli co mogą spowodować zbyt niskie standardy sieci szkolnych dla wdrażania w nich nowych technologii (i samego programu Cyfrowa Szkoła).
2. W kwaratlniku naukowym Journal of Interactive Media in Education (JIME) ukazał się tekst pt. OER: A European policy perspective, przygotowany przez autorów z Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury Parlamentu Europejskiego oraz ośrodka badawczego Institute for Prospective Technological Studies (IPTS) w Hiszpanii. Artykuł, w którym przywołana zostaje m.in. Cyfrowa Szkoła i otwarte epodręczniki określa otwarte zasoby edukacyjne jako ruch o ogromnym znaczeniu, podobnym do otwartego oprogramowania, który wywołuje w Europie ogromne dyskusje i może wpłynąć znacząco na zmianę systemu edukacji.
3. Na blogu centrali Creative Commons, Subhashish Panigrahi z indyjskiej organizacji Center for Internet and Society opisuje doświadczenia i przykłady z negocjacji z autorami i wydawcami relicencjowania książek edukacyjnych i naukowych na CC. Przykładowo, we współpracy z indyjską Wikimedia udało się uwolnić 4 tomową encyklopedię w języku Konkani.
4. Centrum Cyfrowe przedstawiło swoje uwagi do projektu Programu ochrony praw autorskich i praw pokrewnych na lata 2014-2016 przygotowanego w ramach prac Zespołu ds. Przeciwdziałania Naruszeniom Prawa Autorskiego i Praw Pokrewnych. Komentarz do programu przygotowała również Fundacja Nowoczesna Polska. Centrum zwraca uwagę na brak uwzględnienia potrzeb instytucji publicznych, Fundacja Nowoczesna Polska recenzuje język dokumentu. Co ważne i odnotowane przez komentujące program osoby, mimo wybiórczego uwzględniania głosów z konsultacji projekt programu lepiej wyraża konieczność zadbania o prawa indywidualnych użytkowników w porównaniu z wieloma poprzednimi dokumentami urzędowymi na ten temat.
5. OpenSource.com wziął a warsztat biblioteki i w serii tekstów opisuje jakie narzędzie i otwarte rozwiązania mogą się im przydać.
6. Blog ośrodka badawczego Parlamentu Europejskiego krótko, ale treściwie (i po raz pierwszy u siebie) pisze o otwartych zasobach edukacyjnych, w kontekście upowszechniania się nowych technologii.
7. Zważywszy, że pewnie nikt z czytelników ani autorów tej strony nie miał okazji pojawić się na konferencji CNX2014 jednego z najstarszych i największych projektów otwartych zasobów edukacyjnych czyli Connexions musimy zadowolić się relacją (bardzo dokładną) z OER Research Hub, szczególnie zwracającą uwagę na kwestie epodręczników.
8. Otwarte epodręczniki w USA to już temat codziennej dyskusji i materiałów medialnych (tym razem w CNN), rosnące koszty edukacji, głównie kredytowanej zmuszają USA do co raz szybszych i głębszych działań, które uratują go przed kryzysem.
9. The Impact Blog London School of Economics http oferuje po raz kolejny świetny komentarz na temat nieuzasadnionych barier i argumentów przeciw wdrażaniu otwartego dostępu w nauce. Ben Jhonson analizując raport brytyjskiej akademii nauk wyjaśnia dlczaego open access to nie tylko sposób i technologia wydawania, ale znacznie bardziej istotna zmiana modelu komunikacji naukowej.
10. Co raz popularniejsza edukacja już nie tyle online, co odbywająca się poprzez aplikacje i dedykowane serwisy (często ze słowem „otwarte” w nazwie jak wypadku MOOC-ów) niesie za sobą ryzyka związane z ochroną danych jakie w trakcie są zbierane o użytkownikach. Więcej o tym rosnącym problemie na łamach Education Week.
Zdjęcie. aut. mrpetersononline, licencja CC BY