10 June 2012
Przegląd linków CC #39

Po pierwsze przypomnienie o naszych 7 urodzinach, 14 czerwca o 19:00 zapraszamy na Mińską 25 na wspólne świętowanie. Pierwsze 7 osób które “przyniesie” coś do opublikowania na CC otrzyma od nas specjalne koszulki.

Za to drugie urodziny obchodzić będzie niebawem portal Bibliosfera.net, który z tej okazji organizuje Bibliogrill i camp, tym razem o dobrych praktykach w bibliotekach akademickich. Na pewno na urodzinowym Campie pojawimy się i my z prezentacją o otwartości zasobów akademickich.

3. Kolejna ciekawa publikacja od Commonwealth of Learning, tym razem skupiona na przeglądzie dostępnych technologii adaptacji i przetwarzania otwartych zasobów edukacyjnych: A report on the Re-use and Adaptation of Open Educational Resources (OER): An Exploration of Technologies Available.

4. W dyskusjach o koniecznych zmianach w systemie prawa autorskiego i modelach biznesowych pojawiają się co raz częściej ciekawe głosy takie jak Dr. Nelsona D. Hellera o otwartych zasobach edukacyjnych jako rosnącym trendzie oraz przyszłej komercjalizacji ruchu w kierunku stawania się modelem biznesowym.

5. Blog naukowy Warsztat Badacza Komunikacji poświęcony technicznemu warsztatowi naukowców i badaczy uległ odświeżeniu oraz… zmianie licencji, na której dostępna jest jego treść na Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0.

6. Na portalu Białego Domu zebrano z ogromnym zainteresowaniem mediów ponad 25000 podpisów pod petycją na rzecz wsparcia otwartego dostępu do publicznie finansowanych badań. W Polsce pod petycją o otwartym mandacie w nauce podpisało się już prawie 10000 osób mimo braku jakiegokolwiek wsparcia czy zainteresowania ze strony mediów. Dlatego zachęcamy nadal do podpisywania i popularyzowania petycji jak i idei otwartego mandatu.

7. Marcin Wilkowski na blogu Historia i Media streszcza raport o otwartych danych w instytucjach dziedzictwa Open Data in Cultural Heritage Institutions, który opisuje nie tylko praktyki z całej Europy, ale również dotyka kwestii potencjału ekonomicznego tych danych. Pełen raport do pobrania lub czytania online dostępny na stronach EPSI Platform.

Zobacz też